E-tjänster

laptop-small

Snabbt, smidigt och effektivt

Med våra onlinetjänster kan ni snabbt och enkelt boka och följa era försändelser. Tjänsterna är många och framtagna för att ni ska kunna effektivisera Era transporter på ett smidigt och miljövänligt sätt.

Aviseringar
Låt vårt system berätta för Er hur det går. Utifrån scheman som är skapade på kund eller order, kan Ni låta systemet skicka automatiska aviseringar till Er.

Eftersom systemet är händelsebaserat kan vi löpande skicka mejl och SMS till Er vid förbestämda händelser, till exempel vid orderregistrering, vid lastning och vid lossning. Aviseringar kan vara information om statusförändringar men även information om förändrade vikter, volymer samt att aviseringarna även kan inehålla leveransbevis (POD). Ni sparar tid samtidigt som Ni får en förbättrad service.

Dokument

Man säger att vi är på väg mot det papperslösa samhället men så ser oftast inte riktigt vardagen ut för våra kunder. De flesta transportföretag hanterar dagligen en stor mängd dokument och med vårt system rationaliserar du denna hantering till ett minimum.

Skapa dokument

Med hjälp av vårt system kan Ni enkelt producera egna fraktdokument utifrån informationen som redan finns i systemet. Bland annat har vi stöd för utskrifter av:

  • SIS Fraktsedlar
  • CMR Fraktsedlar
  • Kolli -/paketetiketter
  • Last -/losslistor
  • Färdrapporter
  • Leveransbevis (POD)
EDI

Med hjälp av EDI lösningar sparar både vi och Ni tid. Istället för att registrera informationen/bokningen manuellt låter vi systemet ta emot eller skicka informationen automatiskt. Det blir dessutom bättre kvalitet på informationen, då risken för missuppfattningar minskar, samtidigt som vårt system snabbt kan uppdatera Er eller andra parter med olika typer av statusuppdateringar.

Exempel på olika EDI-lösningar:

  • Ta emot bokningar elektroniskt
  • Återrapportering av orderstatus och digitala signaturer (POD) till kunder
Track & Trace

Systemet har stöd för att automatiskt skicka aviseringar när gods exempelvis är lossad. Aviseringar kan ske via e-post eller SMS.

Leveransbevis (POD)
Kräver Ni leveransbevis? I vårt system har chauffören möjlighet att registrera leveransbevis direkt i handdatorn eller i efterhand från exempelvis en kvittenslista. När vi matat in leveransbeviset finns det tillgängligt på kundens hemsida men systemet kan också skicka en elektronisk kvittens via dataöverföring (EDI).

Transportbokning

Det ska gå snabbt och enkelt att registrera information om ett uppdrag, oavsett om källan är ett telefonsamtal eller en fraktsedel. Systemet hjälper Er genom att kontrollera att rätt information anges – allt beroende på kund, adresser, avtal mm. För att inmatningen ska gå snabbt samtidigt som den är enkel för användaren ger vi möjligheter till sökningar, guidning genom formuläret och betoning av viktig information. Regler och undantag finns i systemet och behöver alltså inte lagras i huvudet på användaren – allt för att alltid få samma resultat. Dessutom visas det automatiskt framräknade priset direkt på skärmen.

  • Möjlighet att själv välja vilka fält som visas, är tvingande
  • Möjlighet att söka efter adresser, kunder och leveransplatser
  • Automatisk prisberäkning
  • Sökfunktion för att hitta gamla uppdrag

Ordertyper

Systemet har stöd för ett flertal olika ordertyper såsom:

  • A till B transporter, direkt eller samlastning
  • Transporter med flera fraktben, inhämtning, linje, utkörning
  • Turer/ rutter, till exempel baserade på postnummerindelning
  • Order med flera besökspunkter
  • Resor, ett eller flera transportuppdrag kopplade till en resa
  • Entreprenaduppdrag
  • Schemalagda uppdrag
  • Skador/Krediteringar
E-faktura
För ett smidigare och grönare sätt rekomederar vi E-faktura till alla våra kunder. Där Ni tillhandahåller fakturan i form av PDF.
Boka Online Jobba hos oss